" Lumea este ca o carte, iar cel ce nu călătoreşte citeşte doar o pagină..." - Sf. Augustin
"Suntem cu toţii pelerini în această călătorie, doar că unii dintre noi au hărţi mai bune" - Nellson R. DeMille.

vineri, 18 mai 2012

Praga - Oraşul de Aur

Turiştii vin aici pentru a se plimba pe bulevardele imense unde găseşti castele, biserici şi clădiri luate parcă din cărţile Fraţilor Grimm. Praga, capitala Cehiei , supranumită şi “Oraşul celor 100 de turnuri” sau “ Oraşul de aur”,este considerată una dintre cele mai frumoase capitale din Europa şi una dintre destinaţiile preferate ale turiştilor din întreaga lume. Deşi a suferit sub regimul comunist, Praga este astăzi un oraş renăscut unde turiştii se pot bucura de o atmosferă încântătoare şi de o arhitectură deosebită. Se află pe malurile Vltavei şi ne seduce cu minunatele sale clădiri, realizate în cele mai diverse stiluri: gotic, neogotic, renascentist, baroc, neoclasic, art nouveau şi ultramodern.
Oraşul vechi, numit în cehă Stare Mesto (inclus în patrimonial UNESCO), reprezintă zona spre care se îndreaptă cei mai mulţi vizitatori. Biserica Tyn domină zona unde se găsesc clădiri medieval pristine. Este puţin cam înghesuit , dar totuşi este uimitor. 
Centrul istoric al Oraşului Vechi este dominat de Biserica Tyn. Dacă rezistaţi să urcaţi cele 287 de trepte până în vârf,
veţi fi martorii unei vederi uluitoare asupra întregului oraş.
La baza turnurilor bisericii se află Şcoala Tyn, care găzduieşte diferite expoziţii.

Cea mai interesantă clădire din Stare Mesto este primăria veche, datând din secolul al XIV-lea, care se compune din câteva clădiri apropiate, cu faţade gotice şi renascentiste.Acestora li s-a alăturat  un turn gotic de 70 de metri, cu un acoperiş în pantă tipic praghez. Însă, cel mai frumos ornament al primăriei este ceasul astronomic considerat cel mai vechi mecanism de acest gen din Europa. 























Construit în Evul Mediu, orologiul conţine trei părţi principale: aria cetrală înfăţişează două cercuri şi indică poziţia soarelui şi a lunii în zodiac, cadranul-calendar, cu medalioane care reprezintă lunile anului şi în sfârşit partea de sus unde se găsesc cocoşul de aur şi figurinele celor 12 apostoli care anunţă pe rând fiecare nouă oră.







      












În fiecare oră la baza turnului cu ceas se strâng turişti care privesc siluetele de apostoli care se mişcă, precum personajele gesticulând – întruchipări ale Morţii, Vanităţii, Lăcomiei şi Păgânismului. 
Aici, merită să poposeşti pentru mai mult timp pentru a admira în tihnă spectacolul. Astăzi Primăria Veche este folosită doar pentru ceremonii.
Ceasul a fost construit în 1410 şi de peste 600 de ani merge aproape fără întrerupere.
Una dintre cele mai bine păstrate zone din Praga, Mala Strana abundă în arhitectură barocă şi grădini amenajate, în timp ce silueta Castelului din Praga oferă cea mai cunoscută privelişte a oraşului.
Numai o privire de sus, sau de pe malurile râului  Vltava, poate să descopere puteria şi frumuseţea castelului.
Spiralele bisericii Sfântul Vitus domină silueta Castelului, pe culmea cartierului Hradcany.
Castelul reprezintă un întreg complex arhitectonic, pentru vizitarea căruia aveţi nevoie de aproape o zi. Însăşi intrarea măreţului complex, înconjurată de ziduri care adăpostesc palate şi mănăstiri, biserici şi grădini, anunţă maiestatea spectacolului pe care îl vei vedea. De-a lungul secolelor, aici s-a aflat reşedinţa monarhilor din Cehia, mulţi dintre ei fiind îngropaţi în actuala catedrală. Din 1918, castelul constituie reşedinţa  preşedintelui republicii.
În castel, mai exact în prima sa curte, intrăm dinspre piaţă pe poarta păzită de două statui gicantice, sculptate în anul 1769 de către Ignaz Platzer, dar şi de adevăraţii străjeri ai palatului.

Curtea este locul unde la orele amiezii are loc ceremonia de schimbare a gărzii. Este despărţită de a doua curte, în mijlocul căreia ţâsneşte o fântână barocă, de Poarta lui Matei realizată în stil neobaroc. Trecând prin ea ajungem la Grădinile Regale, dar mai înainte ar trebui să facem un popas la capela Sfintei Cruci ce datează din secolul al XVIII-lea. În interiorul ei vom vedea comori ale tezaurului catedralei. În aripa de nord a castelului se află Galeria de Artă a Castelului Praghez. Alături de galerie pătrundem în cea de-a treia curte - a catedralei. Curtea este dominata de imensa Catedrală a Sf Vit. Aici, uimirea este sentimentul care ne cuprinde atunci când privim de jos turnurile monumentale, şi încercăm, fără succes, să cuprindem cu privirea toată clădirea. De altfel, nici obiectivul aparatului foto nu reuşeşte să facă acest lucru.











Catedrala Sf Vitus, o bazilică gotică de 124 m lungime şi 60 m lăţime, a fost concepută în 1344 la instrucţiunile
împăratului Carol al IV-lea.În interiorul ei se află mormântul Sf Ioan Nepomuk, realizat din două tone de argint.
Din apropierea Castelului Praga se poate vedea o panoramă superbă a oraşului. În dreapta Mănăstirea Strahov, aflată la poalele colinei Petrin, se înalţă spre cer.
Zona mănăstirii cuprinde Biserica Sf. Rochus, Biserica Înălţării Măicii Domnului - unde se spune că Mozart  a cântat la orgă în 1787, Galeria de imagini Strahov şi deosebita bibliotecă Strahov.
În faţă priveliştea ne este completată de turnuri şi acoperişuri mansardate, dar şi de  hornuri şi terase suspendate. Majoritatea clădirilor sunt caracterizate de faţade înalte în stil baroc şi însemne artistice ale portalurilor.

Iar în stânga se poate admira o panoramă mai amplă a oraşului împreună cu, Cartierul Mic şi Biserica Sf. Nicolae aşezate la poalele castelului Hradcany.













Domul bisericii Sfântul Nicolae, cea mai frumoasă biserică din Mala Strana, înalt de 75 de metri, a devenit simbolul cartierului.














De aici ne îndreptăm spre cel mai important şi mai popular obiectiv turistic, podul Carol, care trebuie să se găsească pe lista locurilor de vizitat din Praga. E bine să-l vizitaţi dimineaţa devreme pentru a evita aglomeraţia. Podul Carol este invadat în permanenţă de zeci de standuri cu suveniruri, precum şi nenumăraţi muzicanţi de toate genurile, care încearcă să vă încânte auzul prin acordurile lor în timp ce vă plimbaţi agale pe aleea pietruită a podului.


















Podul Carol are o lungime de 516 metri, lăţimea de 10 metri şi se sprijină pe 16 arcade, fiind protejat de 3 turnuri. Farmecul podului derivă din contrastul dintre arhitectura gotică severă şi opulenţa barocă a celor 26 de statui create de cei mai celebri artişti, între 1706-1714. Statuile amplasate de-a lungul balustradelor înfăţişează de regulă  sfinţi precum Sf. Vit, Sf. Lugard, Sf. Francisco de Xavier şi bineînţeles Sf. Ioan Nepomuk( foto mijloc ), care se pare că, a fost aruncat în Vltava chiar de pe acest pod. Legenda spune că Ioan Nepomuk a fost schingiuit şi omorât, fiind aruncat în Vltava, deoarece a respectat sacramentul împărtăşeniei şi nu a vrut să-i divulge regelui Wenzel păcatele spovedite lui de soţia regelui. Între statuia Sf. Ioan Botezătorul şi cea a Sf. Norbert, există o cruce despre care se zice că ar marca locul în care Sf Ioan Napomuk  a fost aruncat în apă. Legenda spune că dacă atingi crucea şi-ţi pui o dorinţă, aceasta se va îndeplini. 

Podul Carol nu este populat doar de cântăreţi de ocazie şi vânzători ambulanţi, ci şi de fotografi şi caricaturişti, gata fiind să-ţi ofere serviciile în schimbul a câţiva bănuţi.













La mică distanţă de podul Carol se află pitoreasca insulă Kampa. Este formată  de un braţ al Vltavei, numit Certovka, care înseamnă " Pârâul Dracului". Conform tradiţiei, numele acesta se datorează unei femei cu un caracter insuportabil care locuia în Piaţa Malteză. Pârâul Dracului punea în funcţiune morile de apă, unele din ele s-au păstrat până astăzi. Moara Jupânului din imagine arată foarte bine, după o atentă restaurare. Zona în care Pârâul Dracului curge printre două acoperişuri de casă se numeşte Mica Veneţie, deşi pe apele liniştite ale râului trec bărci, nu gondole.
Oraşul Nou este spaţios, plin de artere încăpătoare, pieţe întinse, proiectat cu un simţ urbanistic desăvârşit. Piaţa Wenceslas, una dintre cele trei pieţe din Oraşul Nou, este o legătură cu Oraşul Vechi. Piaţa are o formă alungită ( 60 pe 750 de metri ) şi este mărginită de case frumoase. În partea de sus a pieţei se află un obiectiv de care praghezii sunt foarte mândri. Este vorba de Muzeul Naţional, o clădire acoperită cu o cupolă de sticlă, construită la sfârşitul secolului al XIX-lea. Următoarele imagini nocturne înfăţişează  Piaţa Wenceslas cu Muzeul Naţional, o clădire în stil neo-renascentist, proiectată de Josef Schulz ca să celebreze naţiunea cehă. Astăzi, Piaţa Wenceslas este un centru comercial agitat, care învie cu adevărat după lăsarea serii, atunci când restaurantele, cinematografele şi cluburile de noapte atrag mulţimi de turişti.













Praga rămâne una dintre cele mai frumoase capitale europene, care mai este îndrăgită şi pentru trotuarele pline de cafenele şi terase cu bere. Berea cehă este faimoasă în întreaga lume, fiind apreciată de cehi deopotrivă. Timp de mai mult secole berea cehă a fost cea mai bună. Aroma deosebită a berii cehe vine din hameiul de Boemia, cules manual. De altfel Republica Cehă  este cel mai mare consumator de bere la nivel mondial ( 153,6 litri anual pe cap de locuitor), mai mult chiar decât Germania.
Majoritatea dintre cele mai bune cafenele sunt situate ideal pe străduţe comerciale romantice pentru trecători şi sunt un loc perfect de evadare din aglomeraţie, unde puteţi să staţi şi să vă relaxaţi. Aceste localuri au deseori interioare somptuoase cu pereţi tapetaţi cu fotografii în sepia ale foştilor proprietari. La intrare chelnării cu şorţuri lungi şi negre te poftesc să le calci pragul. Nu lipsesc nici restaurantele italiene şi pizzeriile, multe de o calitate excelentă, care sunt astăzi la fel de obişnuite ca în oraşele mari din orice ţară.













Vârf de sezon în Praga este august şi septembrie, perioadă când preţurile escaladează, străzile sunt pline iar locurile de cazare aproape pe zero. Din cauza afluxului mare de turişti, preţurile la cazare au crescut foarte mult în Praga ultimii ani. Un motiv în plus ca să vizitaţi oraşul chiar în această primăvară înainte ca tarifele să crească o dată cu sezonul vacanţelor de vară.

14 comentarii:

  1. Frumos oras! mi s-a parut mai frumos ca Viena, de pilda.
    Din pacate, de fiecare data am fost doar in trecere prin el si o data insotindu-l pe sotul meu in treburi de serviciu, atunci m-am ales cu o croaziera cu sampanie pe Vltava, a fost foarte frumos. In rest, doar plimbari prin centru, nu am intrat nicaieri, podul insa mi-l amintesc bine. Hmmm...si mi-am luat de acolo primul O de Lancome de dupa rivolutie :))
    Habar nu am cand si daca voi mai ajunge acolo.
    Tu esti cea din spatele enormei halbe cu bere? N-am inteles niciodata cum pot unii bea atata bere, chiar fiind vorba de cea mai buna bere din lume :))

    RăspundețiȘtergere
  2. Şi mie mi s-a părut mai frumos decât Viena.
    Da, eu sunt! Ai să râzi dacă îţi spun. Mie nu îmi place deloc gustul de bere. Aici am fost"prostită" de prieteni să gust.Dacă te uiţi atentă pe masă, observi un pahar pe picior cu bere de două degete. Acela este paharul meu:)) Halba a fost luată de pe masă doar pentru poză :))

    RăspundețiȘtergere
  3. Mi-a placut mult si materialul acesta! Felicitari Cora!
    Mi-e imi place gustul de bere dar am foarte rar dispozitie sa beau. O halba din aceea de 1 litru nici eu nu stiu cum pot bea unii, la Oktoberfest la Munchen am impartit una cu sotul si a fost mai mult decat suficient pentru fiecare. Dar probabil ca exista o tehnica a bautului de bere pe care noi cu siguranta nu o stapanim (mai stai de vorba, mai consumi ceva sarat si satios ...) :-)

    RăspundețiȘtergere
  4. Mersi mult! Mă bucur că ţi-a plăcut şi ţi-ai amintit cu drag de acest oraş.
    Probabil. La capitolul ăsta stau foarte prost:))

    RăspundețiȘtergere
  5. Vai ce frumoase poze Cora!
    Praga este superb! N-am apucat pana acum sa-l vizitez, dar este pe lista ;). Si cafenelel acelea atat de romantice, podurile, cladirile, stradutele, vai ce mi-au bucurat privirea. Fix pe gustul meu :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Mulţumesc! Mă bucur că ţi-a plăcut!
    Praga este mult mai frumoasă decât în pozele mele. Din păcate eu am prins o vreme capricioasă cu ploi torenţiale, motiv pentru care pozele au ieşit întunecate. Cele în care soarele străluceşte pe cerul albastru, sunt făcute în prima zi.
    Îţi doresc să ajungi cât mai repede aici. Eu îţi recomand să stai câteva zile pentru a vizita în tihnă tot oraşul.

    RăspundețiȘtergere
  7. Draga Cora, superba postarea ta despre Praga; chiar si pe vreme capricioasa, orasul e la fel de frumos; azi am trecut prin Sibiu (o ora am stat) si m-am gandit la tine; m-am reintors dintr-o delegatie de la Calimanesti; cu drag, Liliana (Baia Mare)

    RăspundețiȘtergere
  8. Wow Liliana, ce surpriză!
    Gând la gând cu voie bună. Şi eu m-am gândit azi la tine. După o lungă absenţă azi am intrat pe turistik ca să scriu despre Praga. Cu ocazia asta am recitit impresia ta de călătorie. Şi chiar mă gândeam ce mai faci, ce planuri de vacanţa ai...
    Îmi pare rău că ai fost doar în trecere prin Sibiu, mi-ar fi plăcut să ne vedem. Poate data viitoare ai mai mult timp la dispoziţie...

    RăspundețiȘtergere
  9. buna Cora. si eu sunt din Sibiu si impreuna cu iubitul meu ne dorim f mult sa ajungem la Praga. F fain articolul:)

    RăspundețiȘtergere
  10. Minunate pozele si nu se simte deloc in ele ca vremea nu era perfecta. Mi-a placut enorm fotografia Micii Venetii.
    E un oras pe care nu l-am vazut din adolescenta si mi-e tare drag ...
    Multumesc pentru plimbare, Cora !

    RăspundețiȘtergere
  11. Mulţumesc!
    Mă bucur că ţi-a plăcut plimbarea! :))

    RăspundețiȘtergere
  12. Foarte frumoase imagini ... felicitari! Am citit mai peste tot despre farmecul Pragai si de multa vreme tintim sa ajungem acolo. Probabil in august (perioada când preturile escaladeaza, cum spui tu) vom avea posibilitatea sa ne încheiem vacanta cu o saptamâna la Praga/Dresda.

    RăspundețiȘtergere
  13. Mulţumesc!
    Tot în august am fost şi eu :))
    Drum bun şi vacanţă plăcută!

    RăspundețiȘtergere
  14. O nebunie de oras.......muuuuult mai frumos decat viena te simti ca in povestile cu vrajitoare ale fratilor Grimm.......am fost de 3 ori si as merge de inca 100 de ori e superb, boem, romantic, gotic, te face sa te simti intr/o lume fantastica si parca reinvie atmosfera medievala de mult apusa.......cel mai frumoas oras din lume dupa parerea mea

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...